Doina Levintza – Poezia unei case

Casa creatoarei Doina Levintza si a designerului de accesorii din piele Dan Coma este mai mult decat un show-room de moda; este un veritabil muzeu cu obiecte si opere de arta din lumea fascinanta a modei si a scenei, majoritatea create, salvate si pastrate de cei doi artisti si care pastreaza cu sfintenie traditiile autentice romanesti. Este ca o carte de istorie a artei fara de sfarsit, ca un cufar inestimabil in care au fost adunate de-a lungul anilor colectii impresionante de papusi (de la 1850 si pana astazi, mari si mici, modeste sau extrem de scumpe, confectionate din portelan, din ipsos, lemn sau carpe), de obiecte artizanale, statuete, bijuterii, palarii, dantele si broderii, de costume de teatru si de film, de elemente de decor create de Doina Levintza, dar si de superbele obiecte si accesorii din piele ce poarta semnatura inconfundabila a lui Dan Coma.
Colectiile de jucarii, papusi, obiecte vechi taranesti, tablouri, vase, sculpturi si felurite alte lucrari de arta si unelte, fotografii vechi si bijuterii a inceput sa prinda cu adevarat contur prin 1985, atunci cand Doina Levintza lucra cu Lucian Pintilie la filmul De ce trag clopotele, Mitica? Impreuna cu Dan Coma a colindat anticariatele, podurile caselor vechi, unele demolate sau in curs de demolare si magaziile cu vechituri pentru aduna elemente de decor de epoca. Tot ce au adunat atunci si mai apoi au pastrat cu sfintenie, se afla alaturi de celelalte obiecte in acest sanctuar al modei si al artei romanesti si universale.
Absolventa a Facultatii de Arhitectura din Bucuresti si dupa o cariera de succes in lumea scenografiei si costumului teatru si film de televiziune (a fost sotia marelui realizator de televiziune Alexandru Bocanet, mort la cutremurul din 1977), numele Doinei Levintza a devenit iremediabil asociat modei. Am inceput sa creez in 1977 din motive financiare, dar in timp am inceput sa devin pasionata de designul vestimentar gasind similitudini cu ceea ce facusem in televiziune – spunea creatoarea care, exact pe 4 martie 1977 si-a dat demisia din TVR. Lucram pentru Fondul Plastic ca sa-mi castig existenta si acolo am descoperit lumea modei. Amestecam bucati de materiale cu margele, paiete, pasmanterii, ciucuri, nasturi, iar din petice faceam fuste si genti fara sa arunc un centimetru de material. Si astazi ma intalnesc cu multe persoane care isi aduc aminte de bluzele si rochiile pe care le faceam la Fondul Plastic.
In 1990, Doina Levintza a infiintat prima casa de moda, colectiile sale fiind prezentate atat pe cele mai importante podiumuri de moda din tara si din lume. In 2005, Principesa Margareta i-a acordat titlul de furnizor oficial al Casei Regale, titlu acordat din nou in 2009 si 2012. In 2010, impreuna cu sotul ei, designerul Dan Coma a deschis o firma specializata in design de costume pentru teatru si film. Atunci cand s-au cunoscut, Dan Coma era pasionat de fotografie. Avea certe inclinatii artistice, asa incat a inceput sa creeze accesorii. Ne-am completat mereu, nu am fost concurenti. Totul exprima si arata implinirea noastra artistica!.
Casa lor reprezinta si o veritabila incursiune prin lumea teatrului si a filmului datorita costumelor, bijuteriilor, pantofilor, gentilor, accesoriilor de tot felul pe care multi au avut ocazia sa le vada in spectacole de teatru, in scenete, spectacole de divertisment, de teatru si filme de televiziune, filme artistice. Multe dintre acestea sunt povesti scrise si nescrise, rostite si nespuse ale unor creatii de referinta din dramaturgia romaneasca si universala.
Doina Levintza a debutat ca designer de costum in 1970 in comedia muzicala Buna seara, Domnule Wilde (regia Alexandru Bocanet), urmata de Samy (regia Cornel Todea), Ciuta (regia Geo Saizescu), comedia Nebunia lui Pantalone (regia Alexandru Tatos) sau In noaptea asta toata lumea e a mea (moment umoristic in regia lui Alexandru Bocanet). A colaborat cu regizorii Cornel Todea, Radu Gabrea, Sergiu Nicolaescu, Lucian Pintilie, Dan Pita, Bruno Coppola, Nae Caranfil, Stere Gulea la filmele Adio, draga Nela! (1972), Dincolo de nisipuri (1973), Nu filmam sa ne amuzam (1974), Tufa de Venetia (1976), Profetul, aurul si ardelenii (1977), Nea Marin Miliardar (1978), Ultima noapte de dragoste (1979), De ce trag clopotele, Mitica? (1981), Faleze de nisip (1982), Punctul zero (1996), Stuff That Bear! (2003), Orient Express (2004), Restul e tacere (2008), Ceva bun de la viata (2011), Sunt o baba comunista (2013), Closer to the Moon (2014).
A semnat scenografia pentru spectacole de teatru de mare succes in regia lui Andrei Serban, Mihai Maniutiu, Dragos Galgotiu, Liviu Ciulei, Razvan Mazilu, Beatrice Rancea, Dan Puric, Gyorgy Harag:Trilogia Greaca, Noaptea Regilor, Livada de visini, Troienele, Richard al III-lea, Noaptea calugaritelor portugheze, Nunta, Omor in catedrala, Caligula, Imblanzirea scorpiei, Antigona, Viata e vis, Berlin Alexanderplatz, Societatea de vanatoare, Epopeea lui Ghilgames, Hamlet Machine, Portretul lui Dorian Gray, Ascensiunea lui Arturo Ui, Zbor deasupra unui cuib de cuci, Opera de trei parale, Dama cu camelii, Hic sunt leones. Creatia sa a fost rasplatita cu cele mai importante distinctii: premiul ACIN pentru filmele Profetul, aurul si ardelenii (1978) si Ultima noapte de dragoste (1980); premiul Criticii pentru cea mai buna creatie de costume (1992-1993); premiul UNITER pentru costumele la spectacolul Richard al II-lea; premiul UNITER pentru intreaga activitate artistica (1994). Este nominalizata, in 2012, la Premiile Gopo, la categoria cele mai bune costume pentru lungmetrajul de fictiune Ceva bun de la viata (2011, r. Dan Pita). Apoi, in 2013 a fost nominalizata la Galei Premiilor Operelor Nationale, alaturi de maestrul Andrei Serban, pentru spectacolele Indiile Galante si Troienele. In cadrul expozitiilor Epoca de Aur din Couture: Paris si Londra 1947-1957 de la Muzeul Victoria&Albert din Londra (septembrie 2007), Levintza. Haute-couture in teatru de la Madrid (noiembrie 2008), Dressing the Story: Film Theatre Costumes by Doina Levintza de la Cluj, din 2011, The Rest Is Tomorrow de la ICR Londra, 2013, i-au putut fi admirate o parte dintre cele mai reusite costume autohtone de film si teatru, dar si creatii vestimentare care se afla in casa Doinei Levintza si a lui Dan Coma. O casa de poveste ca un taram cu povesti din istoria lumii, a modei, a Romaniei interbelice si Micului Paris, a filmului si teatrului din ultima jumatate de secol…
Realizator: Oana Georgescu
Foto: Cristina Ardelean