Traversarea

Deschide videoclipul
Intre provocare si vointa sta puterea inimii.

El este Paul Georgescu. 

Visul lui a fost sa traverseze inot Canalul Manecii si sa stabileasca un nou record romanesc. 

Omul nostru este campionul marii sale. 
Fost poloist, profesor de inot, Paul Georgescu este omul zilei. 

Ambitia, perseverenta, puterea increderii si nevoia de a-si depasi limitele,  l-au facut sa ajunga la tinta. 

Dar Paul nu este numai o forta a naturii, el are si forta exemplului, acea calitate rara a oamenilor de a fi modele pentru generatiile care vin. 

Paul a devenit si imaginea Catena, odata cu decizia companiei de a-i imbratisa visul. Echipa de profesionisti ai Tonica Group si SensoTv  i-a expus cea mai frumoasa si relevanta latura a personalitatii sale. 

Caci , din spatele zambetului sau de copil, emana stiinta profesionistului si hotararea luptatorului. 

PROVOCARI DE IMAGINE

Paul a fost, chiar de la inceput, o provocare. Pentru toata echipa Catena si SensoTV. 

Catena l-a adoptat  neconditionat  iar el a imprumutat acest prestigiu din postura de campion. 

Ce trebuia sa faca profesorul si inotatorul  Paul Georgescu: sa inoate mult si repede si sa treaca inot Canalul Manecii.

Catena l-a sustinut. 

Si prima provocare a fost spotul tv . 

Era primavara timpurie si vreme incerta. Iar in Bucuresti, locatiile de filmare limitate. 

De la text pana la echipamente de filmare, de la locatie si vreme , pana la voice-over-ul spotului, de la temperatura apei in care Paul trebuia sa inoate toata ziua, pana la rasaritul imaculat pe care il pandeam la Izvorani, tot universul si-a adunat energiile bune si ne-a ajutat. 

Spotul tv si apoi filmul de sustinere au fost un real success. Site-ul lui Paul le-a preluat si apoi presa a venit in ajutorul subiectului, ca un tavalug. 

Intre timp Paul si-a facut testarile pentru Marea Traversare si a stabilit un nou record romanesc pe lacul Snagov. In acest fel a-nceput ultima etapa a pregatirilor intensive pentru provocarea vietii lui : traversarea inot a Canalului Manecii si stabilirea unui nou record romanesc. 

PREGATIREA DELASARII

Daca visurile s-ar face punti, am trece cu totii inot intreg universul. 

Pentru unii oameni, cei insemnati de soarta, visurile sunt “ realitati omologate”.

Si devin punti intre puterea vointei lor de a visa si indeplinirea acestor visuri. 

Iar atunci cand cei alesi viseaza, cei care vor sa le imortalizeze visul se aseaza in umbra acestora si incearca sa brodeze pentru contemporani, din praful de stele care ii atinge, o holograma. 

Filmul despre Paul Georgescu, motivational 100%, era doar o fata a medaliei pe care am inceput s-o cunoastem si noi, intensiv. 

Dar ramanea putin timp pana la marea “ cursa”, de aceea documentarea s-a cerut a fi stiintifica. Ce inseamna, de fapt, “ traversarea” Canalului  Manecii? Cine organizeaza asta? Cati km ai de traversat? Ce reguli trebuie sa respecte sportivul   si echipa sa? Ce conditii 
fizice, psihice si financiare trebuie sa indeplineasca aspirantul? Cum se face, efectiv, traversarea? 

Pentru noi au insemnat zeci de ore de asimilat informatie noua. Iar cand a venit momentul organizarii deplasarii si filmarii acestei intreceri sportive temerare si particulare, alte zeci de ore de pregatire: trasee, rezervari, echipamente, variante de scenariu. 

Increderea si speranta sunt doua lucruri esentiale care mana in lupta orice actiune iesita din tiparele commune. 

Cu incredere oarba in reusita lui Paul si cu speranta ca vremea, norocul si sanatatea ne vor ajuta, am organizat echipa si necesarul deplasarii. Nu doar cei de pe teren, ci si cei “de la sol” au avut misiuni preliminare de maxima responsabilitate. 

Dar si de dragoste pentru actul creator. 

Toate acestea pentru a sustine un vis : visul lui Paul. 

DRUMURI EUROPENE

Paul se antrena deja in apele reci ale Canalului Manecii, aclimatizandu-se cu temperatura si conditiile marii, cand echipa Catena a pornit pe urmele sale, pe drumuri europene, pe traseul BUCURESTI – DOVER.

Urma sa strabatem  Romania, in conditiile de trafic pe care le stim cu totii, Ungaria, Austria, Germania, Olanda, Belgia si o particica din nordul Frantei, pentru a ajunge cu ferryboatul, prin acelasi Canal fatidic, in regiunea Kent  si la  Doverul targhet. 

Peripetiile care ne-au insotit s-au desfasurat mai mult in arealul observatiilor si flashurilor de reporter .

Pana la destinatie si inapoi, echipa Catena a consemnat viata “ pe drum” , in formele ei simple sau complexe, ciudate sau frumoase, inedite sau banale. Exact asa cum e si viata: colorata in nuante infinite !

Ungaria.Prima frontiera spre un drum european care, presimteam, avea sa devina memorabil. Ne cuprinde emotia spatiului deschis si a presentimentului  ca vom lua parte la un capitol din antologia sportului romanesc. Devenim si noi, dintr-o data, speciali, oglindindu-ne in aventura pe care o vom consemna. 

Vremea e calduroasa dar capricioasa . Cate o ploaie scurta si racoroasa de vara , ii trimite pe unii la… culcare in parcare. Cat timp baietii isi fac somnul de frumusete, privesc cu jind la pinii explodati in toata splendoarea si la locul amenajat pentru destepenirea articulatiilor soferilor.                     

Nimic nu ne retine in Ungaria si totusi, din cand in cand, ne ispiteste cate o parcare. Aici , multi romani in jurul nostru, se holbeaza la noi. 

BRANDURI

Se tiparesc si se inscriptioneaza, pe toata planeta, miliarde de materiale promotionale in fiecare luna. Oriunde ti-ai intoarce privirea, atunci cand iesi pe strada, poti citi la repezeala, cu atentie sau cu inconstienta, numele unor produse, marci, companii, personalitati.  

O picatura intr-un ocean nu este mult. Dar fara aceste milioane de picaturi, oceanul n-ar fi ocean. 

Poate doar o baltoaca mediocra. 

Atunci cand am branduit masina de deplasare cu sigla Catena , nu mi s-a parut un lucru iesit din comun. Dar , odata ce am intrat alunecand lesnicios pe soselele Europei si cand primul om a intors capul si s-a mirat silabisind “CA…TE...NA…??? ”, atunci chiar ca am fost mandri ca reprezentam CEVA. 

Si ca ducem steagul CATENA tocmai la Dover, acolo unde se da startul catre a doua dintre cele mai mari  provocari a inotatorilor din intreaga lume. 

Carcotasii pot spune ca “sigur ca da, normal ca esti mandru sa reprezinti Catena, doar de acolo iti castigi painea”… CATEGORIC NU ESTE ASA !

Catena este o farmacie, da, farmacia de care cu totii avem nevoie, periodic sau sporadic. 

Dar eu nu sustin aici doar ideea de farmacie ! 

Eu reprezint ideea de FARMACIA INIMII. Farmacia care reda sanatatea corpului  dar  se ocupa si de starea noastra de bine si confort mental, psihic, sufletesc. O doamna mult prea draguta si desteapta ca sa poata fi considerata “blonda” (desi e blonda), mi-a spus odata : “Daca tu esti bine, toti cei din jurul tau sunt bine”. Cu asta cred ca se ocupa CATENA. Dincolo de spatiul propriu-zis al farmaciei. Catena ajuta artisti, Catena ajuta tineri, Catena face acte de caritate, Catena sprijina direct miscarea sportiva de amatori (pentru sanatatea natiunii), Catena da mana cu campionii nostri, Catena sustine evenimente si acte  sociale sau culturale de notorietate, Catena se implica , Catena are programe. Catena face BINE ! pentru ca toti cei din jurul ei sa fie BINE.

REPERE SI POPASURI NECONVENTINALE

Exista un sentiment al calatoriei. De fiecare data cand pleci de acasa pentru a strabate un drum mai lung, te lasi invaluit de provocarea liniei de sosire. Dar nu numai sentimentul victoriei fianale este definitoriu, de multe ori calatoria in sine reprezinta o aventura fundamentala. 

Drumul Europei noastre pana la Dover a fost unul marcat de ingrijorarile provocate  de atentate si de exodul migrantilor din Asia Mica. Pe de alta parte,am traversat o Europa cuprinsa de euforia vacantelor, cu sosele aglomerate de turisti, cu un trafic intesat de rulote si de nelipsitele biciclete purtate dupa sine ca un accesoriu  pretios. 

Nu am savurat de loc Europa punctelor de atractie turistica, ci am explorat laturi mai putin calcate de vilegiaturisti. 

Te incearca un sentiment de pionierat de cate ori descoperi frumusetea, natura, istoria sau ineditul inainte ca acestea sa apara in vreun ghid turistic.

Iar atunci cand un punct de apartenenta comuna te indeamna la popas, precum Dunarea in haladuirile ei prelungi, nu poti decat sa te incarci cu tihna  si cu bucuria acestor intalniri intamplatoare. 

Exista insa si repere de neocolit atunci cand ti se aseaza intamplator in  cale.

Intr-o vacanta naucita de turisti, de oboseala si topit sub dogoarea soarelui, un popas racoros si energizant este  Domul din Koln. 

Intre grandoare si eternitate, istorie si arta, impactul sau vizual asupra tuturor simturilor umane este major. Oboseala, foamea si setea palesc in fata acestei minunatii arhitectornice gotice. Ne hranim cu ochii,lasand loc dorintei nesatule de a ne regasi vreodata sub vraja unei alte intalniri. 

Ne apropiem cu emotie de locul fierbinte al itinerariului nostru. Prima vedere a marii, in apropierea Canalului Manecii, nu pare de loc prietenoasa. La Ostende parcurgem o dimineata rece si cetoasa cu burnita de octombrie. 

Dar o dam la o parte repede si ne indreptam spre Dunkuerque, locul de unde vom trece, cu ferryboatul, Stramtoarea Manecii, pentru a poposi la Dover. 

Uneori graba strica treaba, caci ne-am grabit prea tare si am ajuns mult mai devreme decat ora imbarcarii. 

Dar stim sa profitam de soarele stralucitor care a iesit intre timp  si de o temperatura perfecta de vara, pentru a “absoarbe” experienta marii si din alt loc : Loon Plage. Un sat francez de coasta, tipic regiunii celei mai nordice a Frantei – Lile- Pas de Calais. 

Nici n-am stiut daca am pasit  in realitate sau intr-un decor de film. Casele construite cu multa piatra, intr-o arhitectura specifica zonei, explozia de flori si aranjamente florale, strazile ample , punctand uneori cu umor, repere de GPS, toate duceau catre piateta centrala dominata de silueta catedralei si replica Madonei din Lourdes. 

Exista pe lume locuri minunat conservate si updatate neinvaziv la viata moderna, locuri unde timpul pare ca s-a oprit in loc. Asta pentru ca momentul acestei opriri este ales cu grija a fi un maxim din evolutia locului respectiv. Aici , la Loon Plage ne-am lasat din nou sedusi si loviti de acel sentiment al calatoriei care te face sa te simti actor intr-un fabulous spectacol al lumii. 

DOVER – KENT 

Zi cu soare generos. Dar stim bine ca la Dover vremea e inselatoare, capricioasa si inconsecventa. 

Trecand stramtoarea cu feriboatul, in aproape doua ore, incep sa-mi imaginez cum este sa strabati inot acets traseu. Mai ales ca vremea stralucitoare de afara nu are nimic de-a face cu valurile din larg, cu viteza si puterea curentilor marini, cu fluxul si refluxul. 

Traversarea cu ferry-boat-ul ne aduce cu cativa pasi mai aproape de subiectul nostru si de atmosfera antrenamentelor pentru trecerea inot a Canalului de catre Paul.

Anglia ne intampina cu tarmul stancilor albe spectaculoase, White Cliffs, care par a se prabusi in apele turcoaz. Faruri stravechi stau marturie istoricului navigatiei in zona. Portul industrial, golfuri si porturi de agrement, portul de ferryboaturi, tivesc cu forfota lor 
policolora marginea unui tarm majestuos, vegheat de secole de turnul cu ceas si de batranul castel Dover. 

Regiunea Kent isi imbina armonios elementele vitale – apa si pamantul-, chiar si pe efigia nobiliara: cetatea, calul, portul, paziti de doi dragoni. 

Acomodarea in trafic cu reflexe inverse pare floare la ureche pentru Ionica, colegul nostrum care conduce nonsalant pe strazile vechiului oras Dover;  cladiri victoriene din caramida rosie sau stacojie, curti pline de verdeata si explozie de flori, totul pare prietenos si vesel in jurul nostru.

Profesorul Paul Georgescu este deja la Dover, de o saptamana, si se antreneaza intens. 

Pe masura ce ne apropiem de Marea Confruntare, incepe sa se adune si echipajul sau.

Sunt deja acolo Kendall Peet (PR & Logistics), Matei Giurcaneanu, antrenor la clubul Delfinul si antrenorul personal al lui Paul, Sorin Cristea(managerul proiectului Traversarea inot a Canaluliui Manecii) si Tudor Vlad, psiholog si second swimmer. Vor veni si ceilalti. Cu totii alcatuiesc o mare echipa care il ajuta, fizic si psihic, pe Paul, sa treaca cu bine prin aceasta incercare. 

CHANNEL SWIMMING ASSOCIATION

Inainte de a trece la treaba , ne informam despre logistica provocarii care se numeste Swimming the English Channel. Si despre termenii si conditiile sale legale. 

Channel Swimming Association stapaneste Canalul Manecii, cel putin in partea sa engleza, din toate punctele de vedere care conteaza. : sportiv, turistic, economic. 

Dincolo de port, de transporturi, de pescuitul sportiv si de turismul de tranzit, Doverul modern se dezvolta si datorita unui trend numit English Channel Swimming. 

Ca sa ai o traversare in regula, adica omologata, recunoscuta, depinzi in totalitate de CSA. Salupele si pilotii, echipamentele (fara neopren, desigur), arbitrii si antrenorii, toti apartin asociatiei. CSA aranjeaza cazarea sportivului si a echipei, stabileste calendarul traversarilor si categoriile, stabileste regulile si traseul. Si tot echipa lor te scoate din apa, daca ea considera ca nu vei rezista. 

Costurile  acestei intreceri  sportive mai putin obisnuite sunt foarte mari. Fara sponsori, multi inotatori nici nu s-ar gandi sa indrazneasca. 

Mai ales ca , la finalul victorios, nu ii asteapta nici o recompensa. Doar o recunoastere oficiala internationala sau un nou record . 

Dar ce record! Si ce reusita ! 

Cat o olimpiada ! 

LEGENDARUL WHITE HORSE

Traversarea inot a Canalului Manecii implica si multe locuri cu care trebuie sa faci cunostinta si sa te imprietenesti: golful de pornire, golful de finish din zona Calais ( in Franta), digul, golful de antrenament, portul cu vasele oficiale de insotire, marea in mai multe 
din punctele esentiale ale traseului sau chiar… vietatile marine precum doua foci aclimatizate si bancuri de meduze uriase.

Pornim cu Paul in descoperirea acestei “liste obligatorii” de locatii si finite vii. Si intelegem cum emotiile incep sa-l cuprinda pe acest sportiv special.

Echipa se intregeste  cu trei membri esentiali: Florina Georgescu, sotia lui Paul, profesor de sport; mama lui Paul, Aurelia Georgescu, si ea profesor de sport si Eugen Georgescu, profesor de sport, antrenor emerit, unul dintre cei mai titrati antrenori romani de polo. 

Matei Giurcaneanu este cel mai atent si mai drastic supervizor al antrenamentelor. Timpul sau intreg se deruleaza pe barca, in port sau in golf. 

Mai este o zi pana la marea confruntare. Au fost deja cateva amanari datorita conditiilor inumane de inot: curenti teribili, valuri de peste un metru in larg. 

Dar toate aceste amanari intind nervii la maxim si obosesc organismul. In afara inotului, nu prea ai ce face in Dover. Chiar si plimbarile de-a lungul coastelor spectaculoase devin enervante cand asteptarea creeaza atata tensiune. 

Inotatorii sunt insa ca o fratie. In Dover exista un club al lor, cel mai vechi pub din zona, numit White Horse. Locul este special pentru ca acolo se aduna toti inotatorii cu echipele lor. Pentru ca acolo isi impartasesc experientele, cauta sa afle secrete, sa descopere tehnici, sa comenteze opinii. La White Horse toti peretii sunt tapetati cu pozele inotatorilor, cu mesajele si autografele lor. 

Acolo se strange si toata echipa lui Paul Georgescu in preziua traversarii. In gesturi mici si priviri fara tinta precisa, se citeste toata emotia concentrata a acestor oameni care nu au , in momentul de fata, decat un singur scop: profesorul , prietenul, tatal, fiul, elevul, sportivul Paul Georgescu, sa traverseze inot Canalul Manecii.

Iar scopul lui Paul, asa cum il cunoastem deja, este, inainte de toate, sa nu-si dezamageasca familia, prietenii, sustinatorii si fanii din Romania care asteapta de la el un nou record. 

ZIUA TRAVERSARII

Echipa lui Paul Georgescu se strange in portul turistic. 

Ora plecarii si-o stabileste fiecare sportiv, in functie de curenti, vreme, temperatura si durata estimata a parcurgerii traseului, in functie de antrenamente si de coordonatele de mai sus. 

Paul a ales sa plece pe curentii puternici, pentru ca asteptarea nu mai era o optiune pentru el. 

Barca CSA te depune in golful oficial ales pentru startul sportivilor. Din acel punct trebuie sa dai semnalul de plecare, cu mana in sus, pentru ca astfel cronometrul oficial sa porneasca. De aici 34 de km se deschid in linie relativ dreapta spre Calais- Wissant, punctul de Finish. 

Numai ca foarte rar socoteala de acasa se potriveste cu cea din targ. Pilotul deviaza, de obicei traseul traversarii, in functie de coordonatele de moment ale curentilor, putand adauga, in acest fel, cativa km sau cativa zeci de km in plus la distanta de parcurs. El singur hotaraste asta, el este singurul care poate opri inotatorul pe traseu, deciziile lui bazandu-se pe experienta si pe calitatile exceptionale de cunoscator al marii si al inotului pe Canal. 

Cand stai la mila marii astepti ca imensitatea sa oboseasca si sa se transforme in lac. 

Dar este o asteptare ca un razboi  psihologic in care, chiar daca marea este infranta, nici tu nu te simti prea bine. 

Cand te rogi ca zbuciumul apelor sa se imblanzeasca si sa te primeasca prietenos, atunci esti aproape sigur ca vei cuceri marea definitiv.

Vocea inotatorului spune ” Inoata, o vei stapani, inoata metru cu metru, o vei subjuga!” 

Dar alta voce dinlauntrul  ratiunii sale  spune : “ sa nu te increzi in mare,  e ademenitoare si e parsiva, prietenia ei este provizorie si instabila; marea e frumoasa, te atrage dar iti ia mintile; cu ea nu stii niciodata care e directia buna; tu o urmezi din instinct, dar ea te invaluie si te ameteste pana iti domina si ultima farama de orientare .” 

Sa stai la mila marii nu este o optiune, dar sa te iei la tranta cu ea este optiunea care cere sustinere, analiza, stiinta, vointa si multa tarie de caracter. 

Riscul este asumat in totalitate si nu ramane altceva de facut dect, dincolo de reusita si record, sa iti primesti si premiul de supunere al marii. 

Paul a ramas singur cu marea sa. O mare agitata, cu valuri in larg. 

Nu i-a fost usor. 

Nu s-a alimentat decat cu apa cu zahar, nu a acceptat decat foarte putine momente de oprire, nu a primit ajutorul celui de-l doilea inotator. 

Dar si-a purtat crucea pana la capat, si-a dozat mestesugit fortele, a invins cei 20 de km in plus deviate de la traseu si a atins tarmul francez dupa 13 ore si 34 de minute de inot, parcurgand 54 de km. 

Aceasta traversare a insemnat o victorie cat una olimpica. 

Profesorul Paul Georgescu a reusit sa stabileasca si un nou record romanesc. 

Iar astazi el poarta, alaturi de titlu, si onoarea de a fi devenit Ambasador l Channel Swimming Association.

CAMPIONUL SE INTOARCE ACASA

Campion , champion ,  champien , sampiyon, champion,  campione, chimpion… 

…. Ciudat cum acest cuvant are rezonante atat de apropiate in limbi din familii atat de diferite ! 

Iata si un nume : PAUL GEORGESCU !

Un nume des rostit  in aceste zile !

PAUL GEORGESCU – un nume care  apartine campionului national  de polo. 

PAUL GEORGESCU –un nume popular in sfera lui familiara: prieteni, familie, elevi, coechipieri, competitori triatlonisti .

Dar iata ca astazi Paul Georgescu a devenit un nume de “head – line”, Paul Georgescu este acum un nume  sinonim cu “CEL-CARE-A-TRECUT-INOT-CANALUL-MANECII-SI-CARE-A-STABILIT-UN-NOU-RECORD-ROMANESC-LA-CATEGORIA-SOLO-SWIMMER”.

Numele profesorului PAUL GEORGESCU este acum sinonimul cuvantului CAMPION !

Campion nu inseamna numai sa ajungi la linia de sosire. 

Campion inseamna sa iti asumi esecurile si sa le depasesti. 

Campion inseamna mii de ore de antrenament. 

Campion inseamna vointa, perseverenta,

putere, incredere, asumarea riscului, curaj si multa pasiune. 

Campion inseamna multe renuntari dar si bucurii greu de descris. 

Campion si recordman inseamna sa te bazezi pe echipa si pe prieteni. Sa accepti ajutorul lor neconditionat si sa-i lasi sa se implice in drumul tau spre victorie. 

CATENA a fost si este un  prieten pentru PAUL. Si un sustinator de nadejde. 

Si acesta este doar inceputul unei asocieri in care campionii se vor afla alaturi in competitii sportive, cu  pasiune dar si cu fair-play. 

Felicitari , Paul, pentru reusita si pentru record !

Felicitari, CATENA, pentru alegere!

Felicitarii CATENA RACING TEAM pentru noul Membru de Onoare !                 

MARILE VICTORII SE NASC DIN INIMA !

CATENA, FARMACIA INIMII, MEREU APROAPE DE CAMPIONI. 

Scenariul si regia: CORINA VOICU

Operatori:  Alex Andries si Silviu Crangureanu 

Asistenta tehnica:  Ionel Stanciu, Mihai Lupu

Editor:  Stanislav Pescu

O productie:  CATENA  &  SENSOTV  & TONICA GROUP



Comentarii

Nume
Comentariu
Sunt de acord cu politica de confidentialitate. Utilizam datele tale in scopul corespondentei. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.