Din culisele tehnice ale mașinilor de raliu

Deschide videoclipul

Competițiile de automobilism, participările la raliuri, la cursele de viteză în coastă, off-road, super-slalom, rally-raid, drift, anduranță sau îndemânare reprezintă cele mai frumoase vise ale pasionaților de cai putere.

Automobilismul și karting-ul sunt însă sporturi scumpe, care necesită investiții considerabile în mașina de concurs, special pregătită și prepaparată pentru curse, în echipamente, piese de schimb, logistică, dar și în echipa și staff-ul tehnic care trebuie să fie la cel mai înalt nivel de profesionalism, dăruire și implicare. În acest domeniu, practic, fără susținere și sponsori, fără specilaliști în domeniu și mecanici, dar și fără determinarea, entuziasmul și pasiunea piloților și copiloților, nu te poți alinia la starul niciunei competiții oficiale. Etapele de campionat național, european și mondial atrag însă foarte mulți fani și fac de fiecare dată deliciul spectatorilor de toate vârstele dornici să vadă și să se fotografize lângă mașini și echipaje, să trăiască emoțiile fiecărui start, să asculte mototrele turate la maximum și să se bucure de spectacolul și adrenalina oferite de mașinile de curse pe trasee și probe speciale de senzație.

           

”Parcul de service, acolo unde se află mașinile și stand-urile echipelor este foarte ofertant, atât pentru public, cât și pentru noi, ca echipă” – ne spunea Bogdan Dumitrescu, Team Manager DTO Rally Team, echipa sponsorizată de Catena. ”Cursele de mașini sunt mai mult decât un spectacol, ele au în spate sute de ore de pregătire și investiții serioase de ordin financiar, dar și uman. Sunt diferențe foarte mari între o mașină de serie și una de curse, indifferent în ca tip de campionat aleragă, dar și între o mașină pregătită pentru asfalt sau pentru macadam, suprafețe distincte pe care se desfășoară diferitele etape de rally din Campionatul Național de Raliuri. Raliul Sibiului, a VII-a etapă a din aces sezon s-a desfășurat în premieră pe macadam, așa încât a trebuit să ne adaptăm acestui tip de traseu”.

           

Mașinile de concurs sunt pregătite special cu mult timp înainte de start, iar echipele de mecanici lucrează la foc continuu. ”De exemplu, cursa supensiei trebuie să fie mult mai mare la macadam, roțile sunt mai mici, la fel și discurile de frână” – explică Bogdan Dumitrescu. ”Toate acestea, pentru a permite roților să aibă o cursă cât mai mare a suspensiei și un talon mai mare al anvelopei care va trebui să facă față pentru tot ceea ce înseamnă un traseu cu bolovani, pietre și nisip. Practic, un raliu pe macadam, așa cum a fostși Raliul Sibiului poate fi câștigat de mașinile care au o setare a suspensiei cât mai adecvată suprafetei de rulare!”.

           

Reguli și specificații impuse de FIA - Federația Internațională de Automobilism

               

Un motor de 1,6 litri supraalimentat dezvoltă aproximativ 260 CP și se încadrează în clasa R5, cu tote specificații prevăzute de Federația Internațională de Automobilism. Toate sunt verificate și sigilate cu rigurozitate înainte de comeptiție de organizatori și comisarii de cursă. In cazul mașinilor de clasa RC2 sau din categoria R5 asemănările dintre mașina de stradă și cea de concurs se rezumă doar la designul exterior și marcă. În rest, totul este modificat. Motorul, cutia de viteze, supensiile, bara frontală, dinamica și aerodinamica sunt diferite și dezvoltate special pentru raliuri; motorul nu este unul de serie și nu poate fi ”servisat” în condiții obișnuite.

           

Primul echipaj al DTO Rally Team, Cristi Dolofan și Traian Pavel, care pilotează un Citroen C3 Rally2 la clasa RC2 au avut parte la Sibiu de o cursă urmărită de ghinion:  trei pene de cauciuc în cele două zile de concurs i-au încetinit semnificativ în lupta cu timpii cronometrați. „A fost greu, foarte greu, dar frumos!” – declara pilotul Cristi Dolofan. ”Probele au fost mai dificile și mai dure decât ne-am așteptat, dar traseul superb și suprafața de macadam au făcut deliciul tuturor. Citroen-ul C3 a rezistat foarte bine și s-a comportat exemplar pe urcările și coborârile de pe cele opt probe, inclusiv una  de noapte”. Eugen Cărăgui (pilot) și Robert Fus (copilot) s-au aflat la al doilea raliu pe macadam cu noul Peugeot 208 R5 (clasa RC2), iar echipajul Bogdan Năstase - Sebastian Itu a evoluat pe un Mitsubishi Lancer EVO IX  (clasa NAT11).

           

Modelul Citroen C3–R5 face parte din categoria mașinilor de top pentru Campionatul Național de Raliuri, fiind cele mai performante. ”Fiecare mașină vine cu o așa-numită fișă de omologare FIA, cu un dosar foarte stufos în care este precizat în detaliu, foarte riguros, tot ceea ce se află pe mașină, de la fiecare șurub, piuliță sau accesoriu” – povestește Bogdan Dumitrescu. ”Ceea ce nu este cuprins în fișa de omologare, nu ai voie să pui, să adaugi. În caz contrar ești automat desclaificat de comisarii de cursă.  O mașină de rally nu are nicio o legătură cu modelul de stradă, de serie; instrumentarul de bord nu mai există, e complet schimbat, schimbătorul de viteze se află în dreapta volanului, o manetă situată lângă coloana de direcție, unde este amplasată  și frâna de mână hidraulică. Ea nu are acelați rol ca la o mașină de serie, ci e folosită pentru derapajele controlate”.

 

Toate mașinile de raliuri pun accent pe siguranța echipajului: modelul scaunelor, centurile de siguranță cu 5 puncte de prindere, roll-cage-urile sunt veriifcate și omologate de FIA, astfel încât, în cazul unui impact, al răsturnărilor sau a unei rostogoliri, mașina devine foarte singură, iar echipajul scapă de cele mai multe ori, nevătămat.

 

”Pentru a limita puterea dezvoltată de aceste motoare, fișa de omologare prevede, de exemplu, o supapă de presiune care nu lasă ca în admisie să fie o presiune mai mare de 1,5 barr, iar acea piesă este verificată înaintea startului și sigilată de comisia tehnică. Astfel, limitand presiunea aerului din admisie, se limitează și puterea maximă a mașinii” – spunea Team Managerul DTO Rally Team.

           

O altă formă de a limita puterea maximă a motorului este restricționarea gurii de acces a aerului în motor. Un dispozitiv care este verficat și sigilat de comisia tehnică se numește ”restrictor” și are un diametru interior bine definit de 32 mm. Astfel de măsuri sunt de prevenție și au rolul de a limita puterea mașnii, chiar dacă este una de curse.     

           

La start-ul Raliului Sibiului s-au aliniat aproape 70 de echipaje din țară și străinătate. Organizată de Sibiu Racing Team, sub egida FRAS - Federația Română de Automobilism Sportiv, competiția a ajuns la cea de 21-a ediție, fiind a VII-a etapă a Campionatului Național de Raliuri Betano 2021. Macadamul i-a pus la grea încercare toți concurenții și pe membrii echipelor, lungimea totală fiind de 400 km, cu 8 Probe Speciale care au însumat 112,62 km cronometraţi.

           

CATENA susține campionii!

 

Realizatori: Oana Georgescu, Florin Prodana


Comentarii

Nume
Comentariu
Sunt de acord cu politica de confidentialitate. Utilizam datele tale in scopul corespondentei. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.